situasi 1:
pelanggan: Brape selai baju ni?(sambil belek-belek baju)
peniaga: RM 15 je kak
pelanggan:Rm 15?mahalnya! takleh kurang ke? kalau ambik 2,boleh kurang ke?
peniaga: dah kurang dah tu kak.
pelanggan: Isk.mahal sangat la.Kalau kurang saya ambik la.
peniaga: Saya bagi RM 13. boleh ye kak?
pelanggan:takpelah,mahal! tanak.(blah cenggitu sahaja)
situasi 2:
pelanggan: Brape harga kasut ni ye?
peniaga: RM15 cik
pelanggan: hmmm...(belek-belek kasut). Ok la nak yang ni.
Nampak tak perbedaan nya disitu. hihi.Nak murah,orang da bagi murah,tetiba cakap tanak plk. Mahal la itu la ini la.eh2,kemain lagi kau. Nak murah cemana lagi. Standardla rege kat pasa malam.
Bukan marah,cuma nak tegur je. CikYna arap u olls ramai yang kat situasi nombo 2 tu. Tak salah tanya sebab customer always right,kan?
Tapi memadai la kot. Nak rege murah,sebab peniaga tu pon meniaga,mestilah nak untung iye dok?
Moral di sini adalah membeli belah dengan bijak ye. Senang ati peniaga dan juga anda.
smile:)
Yang menulih,
10 comments:
rasanya ada situasi yang ke-3 ni yana... *-^
ape kak,share2...hehe
bagus akk omei.hehe
dua2 pun sy. haha
Rasanya wani no-2 , sampaikan ada kawan-ii kata wani nie tak reti nak tawar menawar dalam pembelian , orang taruk harga , bayar je , hehe
saya akui saya yg ke-2 sbb saya mmg tak reti nak tawar menawar =_= hihi
intan situasi 2 tu kot..klu dah nak beli jer.. =) btw wow..dah lama x singgah ramai dah follower u..~
situasi 2 kot...kalau barang tu memang diperlukan tak kisah dah harga mahal ckit..asalkan dapat...
saya jugak yang nombo 2.hehe.:)
situasi kedua ;)
Post a Comment