Monday, January 27, 2014

::Petua bagi kulit muka yang kering::


Haloo..Arini 27hb Januari. Tipa-tipa nak bagi petua lak.hehe
Tade canii 2,3 minggu ni kulit muka asek kering. Seteghes lak tengok muka sendiri.
Kalau boleh tanak dekat ngan cermin. Dah tuu bila kering, mulalah gatal-gatal muka
Argghh..adakah kesan alahan kepada siput, ketam mahupun sotongg..peberet tu wehh..Gila tak makann.
Orang kata kalau minum air 2 liter sari boleh melicinkan kulit muka. Betul ke?
Bab air 2 liter tu memang hari-hari amal kat opis ni haa. Habis segelen air berbotol herbalife ku telan.
Dah tu sikit-sikit pergi toilet nak shishi.haha..
Then arini rajin sikit nak godek-godek cik google mencarik suatu kepastian
Jumpa la petua-petua menghilangkan atau mengurangkan kekeringan pada wajah.hehe
(1) Minum sekurang-kurangnya lapan gelas air sehari
(2) Elakkan daripada berada didalam tempat yang berhawa dingin untuk satu jangka masa yang lama.
(3)  Basuh muka anda tidak lebih dari dua kali sehari dengan pembersih muka. Cucian yang lebih kerap boleh mengeringkan lagi kulit muka anda.
(4) Cuba untuk mendapatkan 8 jam tidur pada waktu malam.

Banyak lagi petua tradisional yang ade. Cuma rajin tak rajin jelahh. Dulu kemain lagi gosok tomato kat muka ala-ala skrub la kunun.
 Tapi bila dah tua ni semakin malas nak mencantikkan diri.muehehe. Tak saya tak tua,saya cuma terlebih umur.kikikiki

Ehh paling teruja tak sangka jugak wikipedia pon ade jugak petua-petua berguna.Petua sakit kepala, menghilangkan kelemumur, petua awet muda pon ade. Nak tahu cek kat sini
Itu je yang Yna nak share arinii. U olls mesti seteghes kan bila tengok muka yang tak berapa nak licin, ade parut sana sini.hoihh!Rasa cam nak kuar pakai topeng muka je tau.Sabor jelahh.

okies. sampai di sini je. weekend aritu tak jengah umah..ghindu plak asenyee.
leka berjimba-jimba tak hengat nak balik umah.hehe.
salam:)

p/s:tahniah untuk fathhi dan azie;hani dan amran. Moga bahagia hingga syurga amin:)




3 comments:

miya amira said...

thanks sbb kongsi ptua nim...
tp mmg kna tdo 8 jam ke mlm>

ina said...

xboleh cuci muka lebih 2 kali ey..

Abak Lorong Cinta said...

macam tu ye... hehe.. kna try