Thursday, April 4, 2013

::Nasi.Kicap.Ikan temenung.::


Hoho.Hi diary,sweety.
Harini rasa nak kembali ke zaman silam CikYna.
Bukan apa semalam tetiba teringat sesuatu yang dah lama tak buat dan tak makan
Ya,semuanya berkaitan makanan okeh!
CikYna tak penah telepas untuk hapdet pasal makanan nih. Hoho.
Nak share je,nak kata rseipi bukan jugak,tips apatah lagi.haha.
CikYna asal dari kampung,Perlis nun jauh di sana.
Dah biasa dah makanan kampung dan kadang kala makanan ruji yang tak penah dak bandar jumpa.mehehehe. ce teka,ce teka.
Dulu-dulu asal cuti ja p umah tok aka nenek kat kampung.(kampung la sangat khen.)
Nak p umah tok tu jarak dia lebih kurang 15 menet camtuh la.mehehehe
Dan apa yang CikYna ingat adalah masakan tok memang sedap.
Macam biasa la,masakan orang lama-lama nih,apa dia orang masak pasti, PASTI(urup besaq amek kau!) sedap.
Dan yang menjadi peberet CikYna sampai tetiba teringat harini adalah jeng jeng jeng.


 ::Nasi.Kicap.Ikan temenung.::

Resipi? Mudah je. Gaul ikan temenung atau ikan kembung orang kolumpo panggil, dengan nasik dan kicap. Pastu? Makan lah,apa lagi. Oh asyik gila baq hang. Sedap,lebih sedap dari ciken cop,lamb cop omai!
Tak caya? Ce terai  kat rumah. Pasti pueh hati.hukhuk.
Ye,kalau anda rasa macam nak tuka selera,cubala resipi nih.kekekeke.
Nota:untuk yang bersuami harap jgan cuba la. Nanti suami cakap,tade benda lain ke yang. Tak pasel!

Balik nih CikYna nak makan la.. Rindu mak,ayah,tok,adik. Sobs.
Enjoy reading. Okebai!

NotakakiCikYna: makanan ruji kampung. Windu.mehehehehe


5 comments:

Nao Mei said...

oooiii nama dia ikan termenung rupanya..hihi...

husnaradzie said...

orang perlis panggil ikan temenung kak.hehe. Ikan kembung.

MarnieyZ said...

dulu pun pernah mkn mcm ni. hihihi

intan said...

sedap tambah2 time lapo cnfrm bertambah mkn..huhu

husnaradzie said...

betul tuh...makan nasik panas2..hoho